Labels

12.11.2013

ADDING SLEEVES (FROM SLEEVELESS)


Some of you may remember the Botanica Medallion Cardi from Vogue Knitting Spring-Summer 2009. No? The fabulous cardi looked like this . I think there’s a reason why it’s being called medallion. It does a medallion. I still love it until today.
As the time goes by, I think I need this cardi with sleeves more than sleeveless, and because it’s been years since I knit my medaliion, I need to make sure that I still have enough yarn to do my project : adding sleeves, so what I did first was digging my stash. So if you have enough yarns, know how to pick up and knit, and also working short rows, this project is ready to go!


Botanica Medallion Cardi pada dasarnya dirajut dengan membuat lingkaran di tengah (bagian punggung) dan menambahkan outer band di sekelilingnya. Outer band ini nantinya dijahit mengelilingi medallion.
Ini adalah Botanica Medllion milik saya yang baru saja selesai dirajut kala itu (lebih dari setahun lalu) dan dalam proses blocking. Seperti terlihat di gambar ada bagian medallion dan outer band yang tidak dijahit, bagian itulah yang menjadi armhole. Finishing dilakukan dengan membuat single cochet di sepanjang armhole.
Karena saya tidak punya foto yang saya pakai, jadi saya tunjukkan gambar dari Vogue-Knitting sebagai gambaran seperti apa sih kalau dipakai. 
Kira-kira seperti itulah bentuk Botanica Meddallion Cardi ketika dipakai. Setelah melalui pertimbangan singkat (yang tidak terlalu singkat juga), "kok kayanya lebih kepake kalau lengen panjang ya.." Akhirnya diputuskan untuk melakukan percobaan dengan membuat lengan out from those armholes. 
Pucuk dicinta ulam tiba :), setelah mengaduk-aduk persediaan benang, ternyata masih punya benang yang sama dan cukup untuk menambahkan lengan panjang. Lalu ini yang saya lakukan :
  • Remove previous sc, pick up and knit along armhole line. Karna saya akan mem-pick up and knit bagian armhole itu, jadi saya membongkar sc yang ada, karna cuma sebaris sc jadi tidak terlalu sulit, hanya perlu hati-hati jangan sampai salah membongkar jahitan outer band. Jumlah tusuknya akan bervariasi, tergantung besar kecilnya armhole. Punya saya 64 tusuk.
  • Create sleeve cap. Sleeve cap dibuat menggunakan short rows. Jangan terbalik karena Botanica medallion atas-bawahnya tidak bisa ditukar. Agar lebih mudah dibayangkan, lihat gambar berikut :
The number of marker is depend on the pattern you choose, but at least you need 1 to make your job easier.
1. With RS facing you pick up and knit 64 sts start from M1
2. Knit until 5 sts before M2, p3, k2,k M2 , k3, p3, k5. Wrap and turn (start working short row here)
3. (WS) p5, k3, p6, k3, p6. Wrap and turn
4. (RS) k6, p3, 4-st RC*, p3, k6 (don't forget to hide the wrap). Wrap and turn
I was keep doing this by adding 1 st in every turn (and of course while continuing working cable) until reach 8 sts before and after M1. After that with RS facing I started working arround the sleeves in pattern. 
*the cable pattern is the same with the outer  band Medallion
  • Decreasing arm sts, It's like working top-down sleeves. I reduced 2 sts every 6 rows at 2 sts before and after M1 after I've worked about 40 rows, 10 times. Jumlah yang di decrease ini juga akan bervariasi karena lengan setiap orang berbeda 
  • Continue straight until reach desire lenght. 
  • Adding cuff. Cuff saya buat dengan trinity sts. Kenapa Trinity? Karena pattern ini ada di outter band juga, ceritanya supaya lengannya tidak completely different. 
  • BO loosely
Working short rows to create sleeve cap


This is my sleeves after finished
Pada dasarnya metode ini bisa diterapkan tidak hanya untuk Botanica Medallion Cardi, dan lengannya tidak harus panjang juga. Tapi tentu saja semua tergantung selera, panjang, pendek, tanggung, atau sleeveless, which one is more useful for you, and you like it, go with it. Happy knitting!


Very best warm regards

CastingOn!

0 comments:

Post a Comment